comey...

comey...

Friday, December 28, 2012

RASA INGIN TAHU YANG MEMBUAK2.. ^^X

exam is around the corner
assalamualaikum diary cyg..huhuuhuh...skng da musim exam so mmg la musim aku menghupdate BLOG kesygn aku ni jgk ler....wehaaaaaaaaaa~~~~~ R8 a.k.a teman sebilik aku balik kg..so bosan ler hidup sowg2..tp seb bek ade ina (si dak kecik yg omey tu teman kn) hehhehe..xde la sunyi sepi ngt..aku xblik kg utk STUDYWEEK ni sbb aku da la LAST SEM so nk hargai la saat2 terakhir kt cni...(POYO) puihhhh..pdhal xdpt balik..uwaaaaa..sabo ira..sabo2...
haaa cenggini la kalu muke curious nk taw sgt2,sejibik!





aku bla aku curious sgt2 nk tahu satu2 menda aku akn cri..thanks ler kt budak kecik itu..dpt ilmu gak ckit...slalu gak duk dgr owg2 tua duk berckp sal ni..tp aku tetap nk thu sumber2 dtg dr ane..so aku godek2 la hencik GOOGLE..hehehhe..
godek2 sampai jmpe..hehehe 

Sekiranya kita melakukan amalan bersedekah dan kita niatkan pahalanya dihadiahkan kepada yang telah meninggal dunia, adakah simati akan menerima pahala sedekah yang kita lakukan? Sedangkan di dalam Al-Quran hanya disebutkan 3 sahaja amalan yang akan dibawa oleh manusia yang telah meninggal dunia iaitu 1) Doa anak yang soleh, 2) Ilmu yang diajarkan kepada orang lain, 3) Sedekah dan amal jariah. Tidak pula disebutkan sedekah pahala daripada orang lain.

hah inilah die..tetapi bila dgr owg tua2 sllau ckp sedekah alfatihah..so aku tertnye2 sampai ke kt ARWAH tu yg xde kna mgena or ade kna mgena ngn kita..sbenarnye ade..ini antara hbungn sesame manusia la...betul la kate owg ..OWG TUA2 mkn GARAM dulu dr kite..tehee~~ :D 

http://halaqah.net/v10/index.php?topic=535.0

hah ini link die pasal keterangn itu...^^X aku bg sket jela..yg slebihnye baca ler kt link itu..mekaseyyyyy

Doa muslim kepada yang lain samada hidup atau mati, adalah boleh membantu saudaranya dalam bentuk syafaat, sebagaimana kata Imam al-‘Iz bin Abd Salam "Doa adalah suatu bentuk syafaat (bantuan) yang diharuskan buat ahli keluarga dekat dan rakan yang jauh" ( Qawa'id al-Ahkam , 1/135 ).

yeay berjaya dpt ilmu len..mekasih kpd Die dan en GOOGLE :D




No comments:

Post a Comment